36. COTXES I CARRERES
Tota la vida, ja des de molt petit,
he estat un amant i entusiasta de l’automobilisme. Des de quan els cotxes de
carreres corrien Diagonal amunt pilotats pels Fangio, Ascari, Villoresi,
Farina...en el gran premi de la Penya Rhin, fins avui seguint les curses dels
mundials de F1 i prototips i dels seus protagonistes actuals Hamilton, Vettel,
Leclerc, Verstappen..., sempre he estat fidel a la meva passió.
En el decurs dels anys he pogut
fruir en persona i in situ d’una quantitat important de carreres i he estat un
addicte consumidor d’adrenalina assistint a curses de tot tipus.
Després de la Penya Rhin va venir
Montjuïc. Quina meravella de circuit! El seu traçat inserit en el preciós parc,
els punts singulars del seu recorregut, La Font Del Gat, la recta de
l’Estadi... l’entorn extraordinari, el parc, amb el Palau Nacional, les
escalinates, la font d’en Buhigas i la seva proximitat al centre de la ciutat
el feien únic dins l’estol de circuits existents arreu del món en aquell
moment.
Fou una pena que, per qüestions de
seguretat i per manca d’interès dels polítics de torn, es rebutgés la seva
permanència i continuïtat en el calendari del mundial de curses i no es
defensés insistentment... Sap greu que, mentre el circuit urbà de Mònaco
continua impertèrrit en el calendari i s’hi hagin afegit Baku, Singapur,
Montreal i d’altres tots urbans, adaptant-los a les condicions que exigeix la
seguretat de pilots i espectadors, nosaltres haguem traslladat les curses de F1
a l’insuls i monòton Montmeló. Aquest es molt semblant al circuit de Paul
Ricard on vàrem assistir a la cursa en que debutava, destacant ja en la seva
primera carrera de F1, Jody Scheckter amb Ferrari, poc més tard campió mundial
com ja vaig vaticinar llavors.
La presència a Mònaco no la podré
oblidar mai. El glamur que es respira a tota la ciutat amb els seus carrers
principals transformats per uns dies en circuit, la carrera de VIPS, actors
famosos del cinema i personatges coneguts, que es fa el dia anterior a la prova
important, l’olor a querosè que es barreja amb els perfums que desprenen les
dones elegants que passegen lluint figura, tot conforma un espectacle digne de
veure’s.
La visita a Zandtvoort a Holanda
enquibit entre les dunes i el Mar del Nord no et deixa indiferent. Remodelat
amb encert, el seu traçat combina zones rectes que permeten anar a fons
amb corbes lentes que obliguen a pilotar
amb gran destresa.
I per acabar amb el periple pels
circuits i les curses a les quals hem assistit, les 24 Hores de Le Mans! Quin
espectacle!
Conduint a tot drap, vàrem fer el
viatge de Barcelona a Le Mans sense aturar-nos ni per fer pipi... Arribàrem a
la ciutat el dia abans de la carrera. Tota ella era una festa.
Per la tarda, desfilaren per la
població tots els pilots amb els seus cotxes, victorejats per la gent que
omplia els carrers. Una rua multicolor acompanyada de la flaira de la benzina
et feia sentir partícip de l’esdeveniment. Tinguérem ocasió de saludar al
català Jordi Gené enfilat al seu espectacular Peugeot 908 HDI.
En arribar al dia següent al
circuit ens sorprengueren els milers de vehicles aparcats al seu voltant i la
gran quantitat d’espectadors que muntaven tendes per passar-hi la nit. Les
atraccions escampades per l’entorn del traçat eren plenes de gom a gom.
Des de la nostra tribuna atapeïda
de gent, poguérem admirar allí clavats al llarg de les 24 hores, com els cotxes
atacaven les corbes anteriors a la recta de boxes, amb derrapades extremes i
com acceleraven a fons en enfilar aquella.
El seguir la cursa, que comença el
dissabte a les 16h i acaba el diumenge al les 16h, t’obliga a passar despert,
del dia a la nit i de la nit al dia, fruint del capvespre i de l’albada sota
els efectes dels brams dels motors, els gemecs dels pneumàtics relliscant
damunt l’asfalt i els efluvis dels carburants...
Va
guanyar la cursa Jordi Gené competint junt amb Alex Wurz i David Brabham després de donar 382
voltes al circuit...
I novament carretera i manta fins a
Barcelona... Quins temps aquells!
A la meva edat em succeeix que quan
condueixo em trec un munt d’anys del damunt. El cotxe em permet fer moltes
coses que sense ell ja no podria fer.
Com és normal als 82 anys, el meu
cos ha perdut agilitat i resistència física. Sovint, dolors esporàdics fan acte
de presència en les meves extremitats i articulacions en ajupir-me, redreçar-me
o fer un esforç o gest inadequats. El meu organisme ja no respon molts cops com
jo desitjaria...
Al volant d’un cotxe tot és
diferent. Quan premo l’accelerador amb ràbia, el vehicle s’encabrita sense
gemegar fent-me oblidar les meves insuficiències motrius.
Quan clavo els frens, la màquina,
obedient, s’atura en sec sense piular i això em remunta als anys en que els
meus reflexos eren efectius.
Quan giro el volant amb un senzill
moviment de braços, el vehicle acata submís les meves indicacions sense
queixar-se.
A les meves ordres sempre respon
amb efectivitat. El soroll del motor m’indica la seva vivesa, els fars
il·luminen el camí que he de seguir i, tot plegat, em dona una llibertat
rejovenida sense fer cap esforç per aconseguir-la.
Soc un amant empedreït dels
cotxes i les carreres!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Agrairé comentaris