33.
OSKAR SCHLEMMER I EL BALLET TRIÀDIC
L’equip directiu de la Bauhaus
Sempre m’ha fascinat la
Bauhaus. La seva presència i influència , encara avui, en el món de l’art i el
disseny segueix essent un referent que incideix permanentment en la vida dels
professionals i persones cultes sensibles a la extrema qualitat i
avantguardisme de les realitzacions que
dugueren a terme.
Per això dedico avui el meu
relat breu a aquella Institució. He pretès fer un somer resum, extret de
diverses fonts, sense aportacions personals. Molts ja coneixereu el que
exposaré...
La Bauhaus va ser una escola d'art, arquitectura i disseny
creada pel també arquitecte, dissenyador i urbanista alemany Walter Gropius
l'any 1919 a Weimar, Alemanya.
El
nom Bauhaus prové de les paraules Bau (construcció) i Haus (casa). És curiós
que, tot i haver-la creat un arquitecte, en els seus inicis, la Bauhaus no va
tenir un departament d'arquitectura.
La Bauhaus tingué la seva seu a
tres ciutats:
1.
1919-1925: Weimar
2.
1925-1932: Dessau
3.
1932-1933: Berlín
I va estar
organitzada per tres directors:
1.
1919-1928: Walter Gropius
2.
1928-1930: Hannes Meyer
3.
1930-1933: Ludwig Mies van der Rohe
Tant
a Weimar com a Dessau i Berlin, en diferents viatges, vaig poder amarar-me dels
seus edificis i els seus continguts. Totes aquelles vivències saciaren la meva ànsia
de saber-ne al màxim de la Institució i calaren profundament en el meu esperit per
sempre més...
Tots els personatges que en formaren part, aportaren una modernitat
revolucionària que canvià, per a molts, la manera de viure. Crec que no me’n
deixo cap:
1. Wassily
Kandinsky (1866-1944), pintor.
2. Lyonel
Feininger (1871-1956), pintor i fotògraf d'art.
3. Paul Klee (1879-1940), pintor.
4. Walter
Gropius (1883-1969), arquitecte.
5.
Lilly Reich (1885-1947), arquitecta i
dissenyadora d'interiors.
6. Ludwig Mies Van der Rohe (1886-1969), arquitecte.
7.
Lucia Moholy fotógraf.
8. Ludwig Hilberseimer (1885-1967), arquitecte i urbanista.
9. Gertrud Arndt dissenyadora i fotògrafa.
10.
Lothar Schreyer (1886-1966),
escriptor, dramaturg i pintor.
11.
Anni Albers, artista tèxtil.
12.
Josef Albers (1888-1976), pintor i docent d'art.
13.
Alma Buscher dissenyadora.
14.
Johannes
Itten (1888-1967), pintor i professor d'art.
15.
Marianne Brandt, escultora.
16.
Oskar Schlemmer (1888-1943), pintor i artista
polifacètic.
17.
Lilly Reich dissenyadora.
18.
Otti Berger artista tèxtil.
19.
Gerhard Marcks (1889-1940), pintor i escultor.
20.
Hannes Meyer (1889-1954), arquitecte.
21.
Lis Beyer-Volger artista tèxtil.
22.
Marianne Brandt (1893-1983), dissenyadora en
metall.
23.
Joost Schmidt (1893-1948), tipògraf i escultor.
24.
Fotografia d'Ellen Auerbach.
25.
Lászlo Moholy-Nagy (1895-1946), dissenyador visual.
26.
Georg Muche (1895-1987), pintor i grafista.
27.
Fotografia de Hilde Hubbuch.
28.
Gunta Stölzl (1897-1983), teixidora.
29.
Walter Peterhans (1897-1960), fotògraf.
30.
Elisabeth Kadow artista tèxtil.
31.
Annelise Kretschmer, fotògrafa.
32.
Hinnerk Scheper (1897-1957),
colorista, pintor i conservador de monuments.
33.
Alfred Arndt (1898-1976), arquitecte.
34.
Dörte Helm (1898-1941), pintora i
dissenyadora gràfica.
35.
Anni Albers (1899-1994), dissenyadora tèxtil i
gravadora.
36.
Arieh Sharon (1900-1984), arquitecte.
37.
Herbert Bayer (1900-1985), dissenyador gràfic i
pintor.
38.
Marcel Breuer (1902-1981), arquitecte i dissenyador
39.
Lotte Beese, (1903-1988), arquitecta i
urbanista
40.
Xanti Schawinsky (1904-1979),
Pintor, dibuixant, dissenyador i fotògraf.
41.
Grete Stern (1904-1999), dissenyadora i
fotògrafa.
42.
Horacio
Cóppola (1906-2012),
fotògraf.
He destacat
els personatges, per a mi, més influents...
A l'Expo Universal de Milà de l'any 2015, al Pavelló
d'Alemanya repartien entre el públic assistent unes bosses de tela, mini
«tote-bags» de color blau turquesa amb la inscripció «My Bauhaus Is Better Than
Yours». I no m’estranya gens que
sigui un orgull nacional, perquè la Bauhaus era molta Bauhaus.
Posem-nos en antecedents:
La idea fonamental de l'escola era unificar totes les disciplines artístiques: Disseny, pintura, escultura, arquitectura, dansa, teatre, escriptura, música i artesania. Per a això Gropius ajunta la Kunstgewerbeschule (escola artesanal) amb la Hochschule für Bildende Kunst (facultat de belles arts). D'aquí neix la Staatliche Bauhaus (Bauhaus estatal). Malauradament ja no ha existit mai més cap escola d’aquestes característiques. Quina pena...Potser per això quan vaig dissenyar el Màster que dirigí a la Universitat Ramon Llull, La Salle Arquitectuira, tingué el propòsit d'aglutinar i incloure en ell totes les disciplines vinculades a la gestió empresarial de l'arquitectura i de la construcció en general, tractant àmbits que les carreres tècniques no contemplen.
Va ser tal l'èxit de l'escola de la Bauhaus, que fins i tot va influir en molts dels
artistes de les avantguardes de principis del segle passat.
Entre moltes de les aportacions a destacar de la Bauhaus, podríem comentar
alguns exemples:
1.
El desenvolupament dels fonaments acadèmics del
disseny industrial i el disseny gràfic.
2.
La creació d’un inconfusible estil tipogràfic,
dissenyant les seves pròpies fonts Sans- Serif.
3.
El Neoplasticisme i el Constructivisme són terminologies que coneixem gràcies a la
Bauhaus.
4.
I el 1996 van ser reconegudes com a Patrimoni de
la Humanitat moltes obres de l'escola.
Oskar Schlemmer el 1930
Enmig
de tot aquest revoltí d'idees, expressions artístiques i desenvolupaments
culturals, entra en escena (i mai millor dit) Oskar Schlemmer, que crearà, per
deixar la posteritat amb la boca oberta, el que serà denominat com a Ballet
Triàdic.
Schlemmer
va néixer a Sttugart (estat federat alemany de Baden-Wurtemberg) el 1888. Va
ser escultor, pintor i, com no, dissenyador. Va entrar a la Bauhaus el 1920.
Das
Triadische Ballet (El Ballet Triàdic) va ser estrenat el 30 de setembre de
1922, convertint-se en un símbol de la reforma de la dansa i l'escenografia
teatral, tot i que, segons les anotacions de Schlemmer en els textos de Man and
Art Figure les primeres idees del ballet es van crear entre 1912 i 1915, en
cooperació amb l'equip de ball d'Albert Burger i Elsa Hötzel, i també pel
mestre artesà Carl Schelemmer.
Cartell
per a l'espectacle d'Oskar Schlemmer. (1924)
«La
història del teatre és la història de la transfiguració de la forma humana».
El
seu nom «Triàdic» es refereix als tres actes dels quals consta l'obra:
Primera
part: Gelb (groc)
Segona
part: Pinke (rosa)
Tercera
part: Schwarz (negre)
Al
llibre The Theatre of the Bauhaus, The Modern and Postmodern Stage of Oskar
Schlemmer, a més d'un detallat viatge sobre el teatre, la dansa i la música a
la Bauhaus, l'autora, Melissa Trimingham, explica amb precisió no només el
procés artístic i el desenvolupament del teatre a l'escola, si no que fa una
clara referència al Ballet Triàdic:
«Els
elements escènics del cos, el moviment, l'espai i la llum, els objectes i el
vestuari van ser aïllats, analitzats i desplegats en un escenari minimalista,
amb pocs o cap recurs».
L'obra
passa per aquelles tres etapes, que van des de l'humorístic fins a la
serietat. Els elements principals de l'exhibició eren clarament
al·legories al color i a les formes, essent excessius i molt
marcats. Schlemmer també juga amb l'escenografia. Els volums, l'
espai i la perspectiva desenvolupen un paper important en l' obra, utilitzant
el moviment com el principal fil conductor.
El
disseny de vestuari fa una clara referència a l'arquitectura, semblen peces
construïdes més que confeccionades. La composició consistia en figures amb
vestits encoixinats i màscares de cap complet. Afegia al conjunt de la
indumentària mitges de colors, paper matxet, pintura metal·litzada, armilles,
guants, cèrcols de metall i sabatilles de ballet, entre altres peces.
Els
ballarins eren en realitat estudiants amb poc o cap entrenament o assaig previ.
Malgrat això, es va intentar desenvolupar una tècnica de moviment per esmenar
aquest problema. L'única característica que se'ls plantejava als
ballarins-estudiants era, simplement, «sensibilitat a l'espai».
Els
dotze ballarins, amb divuit vestits diferents, ballen de forma aleatòria i
mecànica al so de les composicions que l'autor Paul Hindemith va crear
expressament per a l'obra. Surten a escena de tres en tres dos homes i una
dona.
Esbossos
dels vestits per als ballarins, (1922–1926).
Els estudiants de la
Bauhaus vestits per al Ballet Triàdic.
El
ballet va estar de gira des de l'any 1922 fins al 1929, representant d'aquesta
manera l'avantguarda i l'esperit de la Bauhaus.
I
per què tres? Per què Triàdic? Doncs perquè Schlemmer atribuïa el número tres a
un número dominant, important, senar, i creador d'un col·lectiu.
A
més, el número tres representa les tres dimensions d'un espai: alçada
profunditat i amplada; les formes bàsiques: esfera, cubell i piràmide i, per
suposat, els colors primaris: vermell, blau i groc. Completava aquesta
estructura la «tri-unitat» de la dansa: música, vestuari i ball.
Aquest
preciós ballet teatral, que ja ha complert més de 100 anys des de la seva primera exhibició, és
una obra màgica, una creació futurista plena de creativitat revolucionària i,
sobretot, una mostra representativa d'alguns dels ideals inequívocs de la
Bauhaus: cos, art, moviment i avantguarda.
El
1932, Fernand Léger va convidar Schlemmer a participar amb el Ballet Triàdic en
un concurs internacional de dansa a París. Va ser l’última actuació del Ballet
durant la vida de Schlemmer. Els plans per a un rellançament al teatre Corso de
Zurich el 1936 van fracassar a causa de la manca de finançament.
El
1938, Schlemmer va enviar el vestuari per a una exposició de la Bauhaus al MOMA
de Nova York, per protegir aquestes i altres obres de la destrucció dels nazis
a Alemanya. El seu somni de seguir les Triades i emigrar amb la seva dona i els
seus tres fills als Estats Units, no es va complir. Mai va saber pels seus
antics col·legues de la Bauhaus, que havien emigrat a aquell país, que un filantrop
americà tenia plans d’organitzar el Ballet Triàdic a finals de la dècada de 1930.
Oskar
Schlemmer va morir, desil·lusionat, el 13 d’abril de 1943 a Baden Baden.
I
per acabar entreu, val la pena, per Google a:
https://www.schlemmer.org Hi ha dues entrades, les dues molt interessants…
Per veure el vídeo resumit (10
minuts), entreu a: https://proyectoidis.org ›
ball..
Per veure el vídeo extens (30 minuts), entreu a:
El Ballet Triádico de la Bauhaus
https://historia-arte.com › el-...
M’han faltat enunerar les característiques arquitectòniques de l’Escola. Però, bé
ResponEliminaÉs que va tenir vàries ubicacions, Weimar, Dessau, i Berlin...i m'hagués allargat molt en les descripcions....
ResponEliminaBé, gràcies, ja ho entenc.
Elimina