22. ARTEMISA GENTILESCHI
Per matar les hores, avui he llegit
sobre l’Artemisia Gentileschi l’única muller, coetània de Caravaggio al S. XVI,
que ha passat a la història per ser una gran pintora. En faré la meva versió...
Els que coneixeu el tema, perdoneu-me...
Filla d’Horacio Gentileschi, pintor
manierista molt prolífic però de qualitat limitada, es quedà sense mare de molt
jove. El pare, autoritari en excés, la controlava amb rigor i pràcticament no
la deixava mai sola ni viure... Ella anava cada dia a Santa Maria del Pópolo a
resar per la seva mare morta i s’extasiava observant els quadres de Caravaggio
que hi havia (i encara hi ha) a l’església.
Caravaggio és amic del pare i ella
també el coneix.
En aquells temps es produeix un
succés que influeix molt en la noia.
Beatrice Xenxi és una jove de
divuit anys amb pare violent que abusa d’ella i maltracta a la seva mare. Les
dues, juntament, assassinen al malvat
pare i, per aquest acte, les condemnen a mort. Les decapiten al Castell de Sant
Àngelo i tota Roma hi va a veure-ho. Artemisia i Caravaggio també... Igualment
hi és Agostino Tassi, un amic del pare d’Artemisia, fanfarró i penques, però bon pintor d’estil quadraturista. A
Roma, a l’Església de Sant Ignasi a prop del Panteó hi ha un exemple
interessant de la seva obra. Ell introdueix al pare d’Artemisia en la tècnica
quadraturista. Ella també aprèn mentre coneix a Gerònimo un jove què el pare no
accepta i impedeix la relació.
El maig del 1611 està a casa,
arriba Agostino i aquest l’assetja. Ella demana ajuda a la serventa i ella no
hi va. Agostino la viola i ella brama embogida en perdre la virginitat. En
aquella època una dona violada només tenia dues opcions, o fer-se monja o puta.
El mal parit d’Agostino, per no divulgar el fet, li imposa una relació sexual
forçada. Després d’uns mesos però, Artemisia descobreix que ell ja està casat i
el denuncia i el processen. Els molt
bèsties, per a confirmar que Artemisia diu la veritat en el procés legal
engegat, el 14 de maig de 1612 després d’interrogar-la, la torturen girant-li
els dits amb cordes, mètode habitual a l’època conegut com de la Sibila.
Si el tribunal accepta que ella va
perdre la virginitat quan la va violar l’Agostino, el condemnaran. Ell ha de
demostrar el contrari. A part de torturar-la perquè digui la veritat, criden a
dues llevadores perquè comprovin?, davant de tot el tribunal, si era verge o
no... El Papa Pau V, de qui Agostino és pintor i amic, premeditadament no hi
intervé. Al final Artemisia resulta absolta i condemnen l’Agostino a cinc anys
de presó o a cinc anys extradit de Roma, però s’ho passa tot pel forro per ser
el pintor del Papa.
Malgrat la resolució del tribunal,
ella en surt perjudicada en la seva reputació i honradesa. Es casa amb un home
del qual no està enamorada però que l’ajuda en la seva tasca de pintora i van a
viure a Florència. És la primera dona a la història en entrar a l’Acadèmia de
Florència.
Passat un temps se separa del marit
i ja mai més torna a cercar la companyia d’un home. Va a Nàpols i viatja a
Londres per a pinar el sostre d’un palauet d’un noble i acaba la seva vida
retornant a Nàpols.
Tota la seva obra està impregnada
dels successos que li va tocar viure i que afectaren de forma inevitable i
notòria el seu subconscient. Sempre va pinar homes dolents o estúpids. En la
seva primera obra important, Susana i els vells, els vells libidinosos
són els retrats del pare i d’Agostino. Sempre pinta contra els homes. En el
quadre Judith matant Holofernes, destaca la cara quasi contenta de
Judith com si estigués matant un animal i retrata a Holofernes com una bèstia.
A molts quadres seus es pot apreciar l’odi que tenia emmagatzemat de forma
absolutament justificada contra els homes. A L’Èxtasi de Maria Magdalena i
d’altres...
El darrer quadre que pinta torna a
ser Susana i els vells, però en aquest ja ha desaparegut aquella actitud
anatematitzada contra els homes i l’obra ha perdut la força pertorbadora que va
caracteritzar tota la seva producció pictòrica...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Agrairé comentaris