13. EL ROBATORI DE LA
GIOCONDA
Francesc I rei de França va
convidar a Leonardo a viure els darrers anys de la seva existència al castell
d’Amboise, al Loire. Hi vàrem estar tota la família i veiérem la tomba del gran
Leonardo... Va ser llavors, mentre era a Amboise entre el 1514 i el 1519, quan
pintà la Mona Lisa. En acabar l’obra, la regalà al seu assistent i aquest una
vegada mort l’artista la va vendre al rei. Així la propietat de la pintura
sempre ha estat francesa.
El 1911 dos pintors anaren al
Louvre a veure la Gioconda i, oh sorpresa, l’espai on ella era exposada estava buit i sense cap indicació
del seu prestament temporal a alguna institució artística. Preguntaren per ella
i llavors vigilants i responsables museogràfics veieren que l’havien robat!! Es
tancaren totes les portes del Louvre, es regirà tot i res de res, la Mona Lisa
s’havia esfumat davant dels seus nassos. A partir d’aquell moment, al museu es
feien cues interminables per a veure el buit deixat a la sala on s’exposava la
peça.
Varen interrogar a tots els
treballadors de la institució, entre ells a Vinzenzo Peruggia a casa seva,
sense adonar-se’n que sota la taula al votant de la qual parlaren hi havia
amagada la famosa tela. Oferiren recompenses a qui la trobés, fins i tot sospitaren
d’Apol·linar i de Picasso...
Passaren dos anys i els diaris fent
mofa del museu i de la policia cada dos per tres... Fins que, al 1913 a
Florència, un senyor què està obrint una galeria d’art rep una carta oferint-li
l’obra. Es troben a un hotel i el lladre li ensenya el que té i el galerista
cau de cul en veure la Gioconda monda i lironda. Li demana al Vinzenzo què li
deixi unes hores el quadre per a autentificar-lo a la qual cosa, el capullo
subnormal que era el lladre, accedeix... Passades menys de dues hores piquen a
la porta de l’habitació del Peruggia que ja es frega les mans per la pasta que
en pensa treure del robatori, entra la poli i el detenen.
La Mona Lisa, després d’un periple
per la Itàlia en agraïment a la seva recuperació, torna al museu del Louvre on
roman des de llavors impertèrrita i indiferent a les masses ingents de
visitants què s’aturen absorts a analitzar un dels somriures més enigmàtics de
la història de l’art.
El Vinzenzo Peruggia va romandre a
la presó uns anys però finalment l’alliberaren adduint que tenia un cert retard
mental. Suposo que devia ser definitiva la prova de la seva col·laboració
inexplicable i absurda en la detenció practicada per les autoritats italianes.
El relat es podria allargar molt
més però prefereixo deixar-ho en aquest punt...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Agrairé comentaris